Magnolia Lane

Home, garden, parents, upbringing, females, life, males, fun, boys, games, girls, toys, health, food, pets, cats

HomeHome  CalendarCalendar  FAQFAQ  SearchSearch  UsergroupsUsergroups  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 

Odla upp tomten projektet

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Ingis
Admin

PostSubject: Odla upp tomten projektet   Mon Sep 13, 2010 7:02 am

Ifjol började jag gräva upp ett stort parti i äppelträdgården, som hade förfärlig gräsmatta. Vad jag hittade under ytan var fin mörk trädgårdsjord och en söt liten grusgång. Efter sommaren ifjol hade jag kommit så långt som bilden visar. Dvs jag hade börjat plantera och trädgården hade fått en viss struktur. Samtidigt grävde jag upp trädgårdslandet tills det blev dubbelt så stort och rev det gräsliga växthuset. Landet skymtar i bakgrunden på bilden.

Andra delprojekt har varit att gräva fram grusgången framför entrén, som via en trappa ansluter till gången på bilden vänster ifrån. I år är det projektet så gått som avslutat. Det krävs bara en del bearbetning av själva den senaste delen av grusgången, som mot bilparkeringen hade väldigt mycket jord i sig. En liten stenkant för att skilja denna gång mot rabatten mot huset ska sen också läggas dit. Sen fattas bara att gräva fram sista två metrarna mot vägen, men det sparar jag till nästa år.

Vi har i år hämtat massor av sten till äppelträdgårdens gångar, men än räcker de bara halva vägen. Jag har också flyttat växter från framsidan, där en del av den gamla rabatten tagits bort, och satt i denna nya trädgård. Det finns fortfarande många växter jag måste flytta i andra rabatter som ska bort, som jag gjorde för flera år sen, men nu tröttnat på. En sån rabatt är den mot husväggen närmast parkeringen. Där växer en tre-fyra stora växter som jag gärna vill ha kvar, medan resten kan slängas. Det ska bli gräsmatta av den rabatten igen.

På motsatta sidan av huset finns också en växt kvar i en annan borttagen rabatt. Den kom jag inte heller på i år vad jag skulle göra med, så den står kvar där mitt bland nya gräsmattan. En annan rabatt jag hade hoppats få bort i år var barnens gamla borta vid lekstugan. Den är full av ogräs, men har några fina växter i sig värda att rädda.

Planen har alltså varit att tona ner fokus på blommor och rabatter och istället ägna mer tid åt odling av ätliga växter. Det är ett projekt som även maken Roald nu engagerat sig i och han planerar att konstruera en drivbänk så snart han hinner. Det är i den andan nya äppelträdgården mest har jordgubbsplantor, en stor hörna med palsternackor och kantats med potatisplantor. Det har bara varit längs själva gången blommorna har fått stå, samt en del olika blommande buskar vid den nya uteplatsen, som ligger i äppelgårdens nordöstliga hörn.

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1